ARCHIEF

Zaterdag 31 oktober ’20 – Muzikaal intermezzo bij een lezing over Dirck Volkertsz. Coornhert door filosoof Hans Achterhuis in de Grote Kerk van Beverwijk – www.grotekerkbeverwijk.nl


Jeroen Dupont & Ed Spanjaard spelen sonates van Bach, Mozart, Henkemans en Ravel in de Waalse Kerk van Amsterdam.

 

Jeroen Dupont en Ed Spanjaard brengen zondag 18 oktober in De Waalse Kerk in Amsterdam vier bijzondere sonates ten gehore. Eerst de sonate nr. 1 van Johann Sebastian Bach in b-klein, BWV 1014 waarin de wonderlijk mooie langzame delen zich afwisselen met vrolijke allegri in een levendig dialoog tussen viool en piano. Dan de ten onrechte minder vaak gespeelde vioolsonate van Hans Henkemans, een sonate met een zeer intiem middendeel en twee virtuoze hoekdelen; gevolgd door de beroemde sonate in e-klein, KV 304 van Wolfgang Amadeus Mozart, een vroeg werk dat Mozart in 1778 te Parijs componeerde vlak na het overlijden van zijn moeder. Tot slot de grote vioolsonate van Maurice Ravel, een sonate waarin de invloed van de jazzmuziek duidelijk te horen is in het middendeel ‘Blues’ en waar in het spectaculaire slotdeel Perpetuum Mobile de thematiek van het fantastische eerste deel terugkeert en de sonate tot één geheel vormt.

Na het winnen van het Nationaal Vioolconcours ‘Oskar Back’ 2007 soleerde Dupont in 2011 bij het Limburgs Symfonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard met Poème van Ernest Chausson en Tzigane van Maurice Ravel. Op 6 juni jl. speelde Dupont een schitterend vioolsolorecital in de Waalse Kerk te Amsterdam waar zich Ed Spanjaard onder het publiek bevond. Na afloop werd besloten als viool-piano duo een samenwerking aan te gaan waarvan dit concert het eerste resultaat is.

Datum en locatie:

18 oktober 2020, 15:00u, de Waalse Kerk, Amsterdam

18 oktober 2020, 17:00u, de Waalse Kerk, Amsterdam

18 oktober 2020, 20:30u, De Waalse Kerk, Amsterdam

Foto’s: Maarten Kools


Jeroen Dupont en Dina Ivanova spelen sonates van Beethoven, Brahms en Grieg.

Foto: Katja Effting

Violist Jeroen Dupont (winnaar Oskar Back Concours 2007) en pianiste Dina Ivanova (laureaat Internationaal Franz Liszt Pianoconcours 2017) spelen in de Domkerk in Utrecht, in de Dominicuskerk in Amsterdam en in de Grote Kerk van Beverwijk schitterende sonates van Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms en Edvard Grieg.

Sinds hun eerste optreden in 2019 in de Kleine Zaal van het Concertgebouw staan Jeroen Dupont en Dina Ivanova regelmatig samen op de Nederlandse concertpodia. Op 5, 6 en 8 september spelen zij in Utrecht, Amsterdam en Beverwijk de beroemde vioolsonate nr. 8 in G-groot van Ludwig van Beethoven, een levendige conversatie tussen viool en piano, en de vioolsonate nr. 2 in A-groot van Johannes Brahms, ook wel bekend als de ‘Meistersinger Sonate’. Tot slot spelen zij de Vioolsonate nr. 3 in c-klein van Edvard Grieg, de derde en laatste vioolsonate van de grote Noorse componist.

Data en locaties 

3 september 2020, 20:00 uur – Huis Midwoud

6 september 2020, 20:30 uur – Dominicuskerk, Amsterdam

8 september 2020, 20:30 uur – Grote Kerk, Beverwijk

I.v.m. COVID-19 is reserveren verplicht en wordt bij deze concerten een beperkt aantal bezoekers toegelaten. Voorafgaand wordt geïnformeerd naar uw gezondheidstoestand; mensen die hoesten, koorts hebben of andere ziektesymptomen vertonen, worden verzocht thuis te blijven en zullen toegang worden ontzegd. Gelieve voor ieders veiligheid tijdens en rondom het concert altijd 1,5 meter afstand in acht te nemen.


 

 


Op zaterdag 11 juli om 20u30 geeft violist Jeroen Dupont (winnaar Nationaal Vioolconcours “Oskar Back”) een solorecital in de Waalse Kerk te Breda.

Onlangs bracht Dupont een solorecital in de Waalse Kerk te Amsterdam ten gehore waar zijn interpretatie van de muziek van Ysaÿe werd geprezen door Wenneke Savenije in muziektijdschrift De Nieuwe Muze: Nu getuigde zijn gepassioneerde vioolspel, méér nog dan in de ontzagwekkende noten van Bach, van een innerlijke urgentie en noodzakelijke gedrevenheid die tijdens de gedwongen thuisisolatie van de afgelopen maanden nog eens extra diep in Duponts innerlijk wortel had geschoten.

Dupont opent het concert met Austrian Imperial Hymne “Gott, erhalte Franz den Kaiser”, het keizerlijke Oosterijkse volkslied gecomponeerd door Joseph Haydn in een vioolsolo arrangement van Fritz Kreisler. Hierna volgt Partita No.3 in E-groot van Johann Sebasitian Bach waarin de toon wordt gezet in de feestelijke Preludium waarna een serie van verschillende dansen volgt. Dan de Sonate No. 1 in g-klein van Eugène Ysaÿe, opgedragen aan de Hongaarse violist Joseph Szigeti, de Capricci No.1 – 6 van Niccolò Paganini en tot slot een licht en rapsodisch werk van Fritz Kreisler: Recitativo und Scherzo-Caprice.

Duur van het concert: ca. 60 min. zonder pauze.

I.v.m. COVID-19 worden bij dit concert maximaal 30/40 bezoekers toegelaten. Geef bij de reservering aan of u een aparte plaats wenst of naast een partner/huisgenoot geplaatst wilt worden. Voorafgaand wordt geïnformeerd naar de gezondheidstoestand; mensen die hoesten, koorts hebben of andere ziektesymptomen vertonen worden verzocht thuis te blijven en zullen toegang worden ontzegd. Gelieve voor ieders veiligheid tijdens en rondom het concert altijd 1,5 meter afstand in acht te nemen.

 


Dupont speelt meesterwerken voor viool in De Waalse Kerk in Amsterdam

Eindelijk, het is weer geoorloofd voor een klein publiek levende muziek ten gehore te brengen! Om dit te vieren geeft violist Jeroen Dupont (winnaar Oskar Back-Vioolconcours 2007) een concert op zaterdag 6 juni om 20:15 uur in De Waalse Kerk in Amsterdam. Op het programma staan violistisch uitdagende, virtuoze werken met composities uit de barok en moderne werken uit de vorige eeuw.

Sei solo (met de ondertitel) per violino senza basso accompagnato schreef Johann Sebastian Bach op het titelblad van de sonates en partitas voor viool solo (gecomponeerd omstreeks 1720), wat men grofweg zou kunnen vertalen als Zes soli voor viool zonder begeleidende bas. De letterlijke betekenis van sei solo is echter: je bent alleen. Door het gebruik van rijke akkoorden zocht Bach naar de polyfone grenzen van de viool, met als hoogtepunt een vierstemmige fuga. Ongeveer 200 jaar later, in 1923, componeerde de Belgische violist en componist Eugène Ysaÿe zes vioolsonates geïnspireerd op de sonates van Bach, gecombineerd met de virtuoze vernieuwingen van de caprices van Nicolò Paganini (gecomponeerd omstreeks 1820). In dit concert vertolkt Jeroen Dupont diverse sonates en caprices uit deze drie meesterwerken voor de viool.

Daarna speelt Jeroen het Capriccio voor viool met begeleiding van twee elektromagnetische klanksporen van de Nederlandse componist Henk Badings; een baanbrekende compositie geschreven omstreeks 1959. Deze compositie bracht Jeroen veelvuldig ten gehore, waaronder in 2019 in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Tot slot speelt Jeroen het Élégie van Igor Stravinsky, origineel gecomponeerd voor altviool een bijzondere, intieme en verstilde tweestemmige compositie.

PROGRAMMA

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonate voor viool solo nr. 1 in g-klein, BWV 1001

  • Adagio
  • Fuga
  • Siciliana
  • Presto

Eugène Ysaÿe (1858-1931)
Sonate voor viool solo nr. 2, Op. 27 “Jacques Thibaud”

  • Obsession – Prelude: Poco vivace
  • Malinconia – Poco lento
  • Danse des ombres – Sarabande (Lento)
  • Les Furies – Allegro furioso

Nicolò Paganini (1782-1840)
Uit 24 Capricci voor viool solo, Op. 1

  • Nr. 11
  • Nr. 5

Eugène Ysaÿe (1858-1931)
Sonate voor viool solo nr. 3, Op. 27 “George Enescu”

  • “Ballade”

Henk Badings (1907-1987)

  • Capriccio voor viool en elektronica

Igor Stravinsky (1882-1971)

  • Élégie